ponedjeljak, 14. srpnja 2014.

Rad i djelovanje mjesne samouprave u Gradu Zagrebu.


NN 20/01  Statut Grada Zagreba







IV. MJESNA SAMOUPRAVA U GRADU ZAGREBU


Članak 77.
(1)  Na području Grada Zagreba osnivaju se gradske četvrti i mjesni odbori kao oblici mjesne samouprave putem kojih građani sudjeluju u odlučivanju o poslovima iz samoupravnog djelokruga i lokalnim poslovima koji neposredno i svakodnevno utječu na njihov život i rad.
(2) U ostvarivanju prava iz stavka 1. ovog članka gradske četvrti i mjesni odbori dužni su uvažavati interes Grada u cjelini.
Članak 78.
(1) Gradske četvrti i mjesni odbori pravne su osobe.
(2) Gradske četvrti i mjesne odbore zastupaju predsjednici njihovih vijeća.
(3) Gradske četvrti i mjesni odbori imaju pravila koja sadrže odredbe o:
1.    nazivu i sjedištu;
2.    zastupanju;
3.    tijelima;
4.    načinu stjecanja i raspolaganja imovinom;
5.    upotrebi žiga;
6.    drugim pitanjima od značenja za gradsku četvrt, odnosno mjesni odbor.
(4) Imovinu gradske četvrti, odnosno mjesnog odbora čine: novčana sredstva, pokretne stvari, nekretnine te prava i obveze gradske četvrti, odnosno mjesnog odbora.
(5) Novčanim sredstvima koja se gradskim četvrtima, odnosno mjesnim odborima osiguravaju u gradskom proračunu, vijeća gradskih četvrti i vijeća mjesnih odbora dužna su raspolagati u skladu s odlukom iz članka 92. stavka 3. ovog statuta.
Gradska četvrt
Članak 82.
(1) Vijeće gradske četvrti samostalno:
1.  donosi pravila gradske četvrti;
2.  donosi financijski plan i završni račun;
3.  odlučuje  o  raspolaganju  imovinom  gradske četvrti;
4.  donosi plan malih komunalnih akcija i utvrđuje prioritet u njihovoj realizaciji;
5.  bira predsjednika i potpredsjednika vijeća;
6.  saziva mjesne zborove građana;
7.  organizira i provodi civilnu zaštitu na svom području;
8.  usklađuje rad mjesnih odbora;
9.  donosi program rada i izvješće o radu;
10.donosi poslovnik o svom radu;
11.surađuje  s  drugim  gradskim  četvrtima  na području Grada Zagreba osobito sa susjednim;
12.surađuje s udrugama na svom području u pitanjima od interesa za građane gradske četvrti;
13.obavlja i druge poslove utvrđene propisima.
(2) Pod malim komunalnim akcijama iz stavka 1. točke 4. ovog članka razumijeva se gradnja, uređivanje i održavanje manjih objekata komunalne infrastrukture i manjih javnih objekata kojima se poboljšava komunalni standard građana na području gradske četvrti, a koji nisu obuhvaćeni drugim programom (manji dijelovi mjesne mreže za priključak na vodovod, kanalizaciju, plin, električnu energiju, distribucijsku TV, kanalizaciju, zelene površine, parkovi i dječja igrališta, putovi, sporedne ceste i nogostupi, fontane i javni zdenci, vjerski, kulturni, športski i drugi javni objekti ).
Članak 83.
Vijeće gradske četvrti:
1.  predlaže koncept razvoja svoga područja u okviru razvojnog plana Grada Zagreba;
2.  predlaže rješenja od interesa za svoje područje u postupcima izrade i donošenja prostornih i drugih planskih dokumenata i njihova ostvarenja;
3.  prati stanje u komunalnoj infrastrukturi na svom području i predlaže programe razvoja komunalne infrastrukture;
4.  brine se o uređivanju naselja, kvaliteti stanovanja, komunalnim objektima, infrastrukturi te obavljanju komunalnih i drugih uslužnih djelatnosti od značenja za gradsku četvrt;
5.  brine se o zadovoljavanju potreba stanovnika na području predškolskog odgoja i obrazovanja, javnog zdravstva, socijalne skrbi, kulture, tehničke kulture i športa od značenja za gradsku četvrt;
6.  predlaže i prati mjere i akcije za zaštitu i unapređivanje okoliša te za poboljšanje uvjeta života;
7.  predlaže mjere nakon razmatranja stanja sigurnosti i zaštite osoba, imovine i dobara na svome području;
8.  predlaže mjere za učinkovitiji rad komunalnih službi;
9.  predlaže osnivanje ustanova u djelatnostima brige o djeci predškolske dobi, obrazovanja, javnog zdravstva, socijalne skrbi, kulture, tehničke kulture i športa, prati rad ustanova u tim djelatnostima osnovanim radi zadovoljavanja potreba stanovnika na svome području te predlaže mjere za unapređivanje njihova rada;
10.predlaže imenovanje ulica, javnih prometnih površina, parkova, športskih terena, škola, vrtića, ustanova u kulturi i svih drugih objekata na svojem području;
11.može predložiti područja mjesnih odbora na svojem području;
12.predlaže promjenu područja gradske četvrti, odnosno mjesnih odbora na svojem području;
13.  predlaže kandidate za suce porotnike.
Mjesni odbor
Članak 93.
(1) Mjesni se odbor osniva za pojedini dio gradske četvrti, pojedino naselje ili više međusobno povezanih manjih naselja, ili dio većeg naselja koji u odnosu na ostale dijelove čini zasebnu, razgraničenu cjelinu.
Članak 96.
1.  tijela mjesnog odbora su vijeće mjesnog odbora i predsjednik vijeća.
2.  Članove vijeća mjesnog odbora biraju građani s područja mjesnog odbora na temelju općega biračkog prava na neposrednim izborima tajnim glasovanjem.
3.  Na postupak  izbora  shodno  se  primjenjuju odredbe  zakona  kojim  se  uređuje  izbor  članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
4.  Tijela za provođenje izbora te druga pitanja u vezi s izborom članova vijeća mjesnih odbora uređuju se gradskom odlukom.
5.  Vijeće mjesnog odbora bira predsjednika iz reda svojih članova tajnim glasovanjem.
Članak 97.
1.  Vijeće mjesnog odbora ima  7 članova. ( Napomena: prema dopunama može imati 5 i više članova zavisno od broja stanovnika u Mjesnom odboru)
2.  Mandat članova vijeća mjesnog odbora traje četiri godine.
3.  Dužnost člana vijeća mjesnog odbora je počasna.
Članak 98.
(1) Vijeće mjesnog odbora:
1.    donosi pravila mjesnog odbora;
2.    donosi financijski plan i završni račun;
3.    odlučuje o raspolaganju imovinom mjesnog odbora;
4.    donosi poslovnik o svom radu;
5.    donosi program rada i izvješće o radu;
6.    bira predsjednika vijeća;
7.    razmatra pitanja koja neposredno i svakodnevno utječu na život i rad građana koji žive na području određenoga mjesnog odbora,  a posebno u vezi s uređivanjem naselja, zaštitom djece, mladeži i starijih osoba  i  skrbi  o  njima  te  sa  zadovoljavanjem zdravstvenih, kulturnih i športskih potreba građana;
8.    saziva mjesne zborove građana;
9.    predlaže mjere za unapređivanje uvjeta života i rada tijelima nadležnim za njihovo rješavanje;
10.  predlaže vijeću gradske četvrti plan malih komunalnih akcija za svoje područje;
11.  inicira postupak izmjene područja mjesnog odbora;
12.  organizira i provodi civilnu zaštitu na svojem području;
13.  obavlja i druge poslove koji su mu povjereni gradskim odlukama i drugim propisima.
Članak 99.
1.    Vijeće mjesnog odbora može održati sjednicu ako je nazočna većina članova vijeća, a odlučuje većinom glasova nazočnih članova.
2.    Pravila mjesnog odbora, financijski plan i završni račun,  odluke  o raspolaganju imovinom,  poslovnik o radu vijeća mjesnog odbora i odluku o izboru predsjednika i potpredsjednika vijeća, vijeće mjesnog odbora donosi većinom glasova svih članova.
3.    Vijeće mjesnog odbora poslovnikom može odrediti i druga pitanja o kojima odlučuje većinom glasova svih svojih članova.
Članak 100.
(1) Predsjednik vijeća mjesnog odbora:
1.    predstavlja mjesni odbor;
2.    saziva sjednice vijeća, predlaže  dnevni red, predsjeda sjednicama vijeća i potpisuje akte vijeća;
3.    provodi i osigurava provođenje odluka vijeća;
4.    surađuje  s  predsjednikom  vijeća  gradske četvrti;
5.    sudjeluje u provođenju mjera civilne zaštite;
6.    informira građane o pitanjima važnim za mjesni odbor;
7.    obavlja i druge poslove koje mu povjeri vijeće.
(2) Predsjednik vijeća mjesnog odbora za svoj je rad odgovoran vijeću mjesnog odbora.
(3)   Za  obavljanje  poslova  iz  samoupravnog djelokruga Grada Zagreba koji su povjereni vijeću mjesnog   odbora,   predsjednik  vijeća   odgovara gradonačelniku.
Članak 101.
(1) Predsjednici vijeća mjesnih odbora i predsjednik vijeća gradske četvrti čine koordinaciju gradske četvrti.
(2) Na čelu je koordinacije predsjednik vijeća gradske četvrti.
(3) Koordinacija raspravlja o pitanjima važnim za mjesne odbore i gradsku četvrt.
Članak 102.
(1)  Sredstva za rad vijeća mjesnih odbora osiguravaju se u gradskom proračunu u okviru sredstava za rad gradske četvrti.
(2) Odlukom iz članka 92. stavka 3. ovog statuta utvrdit će se visina sredstava za mjesne odbore po gradskim četvrtima i kriteriji za raspodjelu tih sredstava mjesnim odborima.

Predstavke, prijedlozi i pritužbe građana
Članak 132.
(1)  Građani  mogu  podnositi  predstavke tijelima Grada Zagreba.
(2) Predstavka mora biti potpisana i mora sadržavati imena i prezimena građana koji je potpisuju i njihove jedinstvene matične brojeve.
(3) Tijela Grada Zagreba dužna su u roku od trideset dana  od  dana  podnošenje  predstavke  odgovoriti građanima koji su predstavku podnijeli.

Članak 133.
(1) Predstavke mogu podnositi građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na području Grada Zagreba,.
(2) Predstavke građana ne obvezuju tijelo kojem se podnose.
Članak 135.
(1)  Građani i pravne osobe imaju pravo tijelima Grada Zagreba, gradskim upravnim tijelima i tijelima mjesne samouprave podnositi predstavke i pritužbe.
(2)  Tijela  iz  stavka  1.  ovog  članka  dužna  su omogućiti   građanima   i   pravnim   osobama podnošenje predstavki i pritužbi na svoj rad te na nepravilan odnos zaposlenih u tim tijelima kada im se obraćaju radi ostvarivanja svojih prava i interesa ili izvršavanja građanskih dužnosti.
(3) Predstavka i pritužba moraju biti potpisane i na njima navedena imena i prezimena te adrese građana koji ih podnose, odnosno naziv i sjedište pravne osobe.
(4) Na podnesene predstavke i pritužbe čelnik tijela iz stavka 1. ovog članka dužan je građanima i pravnim osobama dati odgovor u roku od trideset dana od dana podnošenja predstavke odnosno pritužbe.

 Dobili smo i osvrt našag Predsjednika Vijeća mjesnog odbora , te ga u potpunosti prenosimo. 

Upoznajmo se s radom i djelovanjem mjesne samouprave u Gradu Zagrebu

Možda će se nekome činiti suhoparno i dosadno čitati odabrane dijelove Statuta grada Zagreba, ali smatram da nam svima treba malo građanskoga odgoja. Da bi rad i djelovanje Vijeća Mjesnog odbora Blato bilo kvalitetno i donijelo pozitivne rezultate moramo svi mi ( tu ubrajam i nas vijećnike u Vijeću Mjesnom odbora) poznavati određena pravila djelovanja mjesne samouprave u Gradu Zagrebu.
Prije svega poznavati Statut Grada Zagreba u kojem se uređuje djelovanje  grada u cjelini.
Posebno sam istaknuo iz Statuta članke koji se odnose na rad Vijeća Gradske četvrti i Vijeća Mjesnog odbora.

Iz svega izdvojenog može se vidjeti da Vijeće Mjesnog odbora nema puno samostalnosti  u svom radu i donošenju odluka. U čl. 98. podvučeno je da Vijeće Mjesnog odbora PREDLAŽE, RAZMATRA ali ne donosi  odluke  o bitnim problemima  na svom području.

Što se tiče donošenja financijskog plana ,važno je stanovnike našeg naselja upoznati da Vijeće Mjesnog odbora Blato  može samostalno rasporediti samo 5.000,00 kuna i to se uglavnom raspoređuje na potrebe cvjetnih aranžmana, svijeća i male pomoći udrugama na našem području.

Sve ostale odluke o  financiranju se donose u Vijeću Gradske četvrti.

Naknade za vijećnike su također određene na nivou Grada Zagreba i mogu se vidjeti na priloženim scanovima.

Posebno su zanimljivi dijelovi Statuta u  čl. 100.,  koji govore o informiranju građanstva o akcijama koje se provode na području Mjesnog odbora. Nije nam samo jasno KAKO ćemo informirati mještane kad mjesni odbor nema svoje web stranice, nema nikakvog glasila, a nemamo  čak niti jeftinih oglasnih ploča koje je Vijeće Mjesnog odbora u prošlom sazivu često tražilo jer su shvatili da će bez informiranja  javnosti o svom  radu djelovati kao da ništa ne rade.

Da se to ne bi ponovilo i u ovom sazivu, nastojat ćemo  konačno dobiti oglasne ploče, a koristit ćemo i druge načine informiranja  da bismo pružili svima uvid u rad našeg  mjesnog odbora.

Posebno je važno poznavati čl. 132 gdje se kaže da građani mogu davati predstavke i pritužbe koje moraju imati određenu formu ( sa podacima građana ) a na  koja im Tijela Grada Zagreba moraju dati odgovor u roku od 30 dana. I mi kao Vijeće Mjesnog odbora vrlo rijetko dobivamo odgovore u tom roku, a često ih uopće ne dobijemo što smatramo velikim propustom u radu svih gradskih tijela. Zato se i dogodi da počinju neki radovi a nitko nije nikoga obavijestio o radovima. Nadamo se da se od Uredbe koju je donio gradonačelnik (a može se vidjeti na samom ulazu u Gradsko poglavarstvo) stanje mijenja nabolje, ali za sve treba vrijeme prilagodbe. Na popratnim materijalima uz ovaj tekst može se  vidjeti i grafički prikaz načina djelovanja mjesne samouprave u Gradu Zagrebu.

Svi moramo stalno učiti, ali i nastojati da naš suživot u Blatu bude što ugodniji, da svi u svojim mogućnostima damo doprinos razvoju našeg mjesta.

Nikola Tuškan, Predsjednik VMO Blato